کد خبر: ۱۶۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
 متخصص روان‌شناسی بالینی مطرح کرد: 

 ازدواج سفر به دل عشق و همبستگی

 متخصص روان‌شناسی بالینی گفت: ازدواج در واقع یک سفر به دل عشق و همبستگی است، اگر که از بعضی افراد بپرسیم که چرا می‌خواهی ازدواج کنی بلافاصله به ما جواب می‌دهند که خب می‌خواهیم خوشبخت بشویم.

محبوبه جاوید در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در تعریف ازدواج بیان کرد: ازدواج در واقع یک سفر به دل عشق و همبستگی است، اگر که از بعضی افراد بپرسیم که چرا می‌خواهی ازدواج کنی بلافاصله به ما جواب می‌دهند که خب می‌خواهیم خوشبخت بشویم.
 
 وی افزود: خب این یک جواب خوب و کوتاه به این سؤال و از طرفی خوشبختی هم آرزوی همه انسان‌هاست که خوشبخت باشند و ازدواج هم می‌تواند یکی از راه‌های رسیدن به همین مورد باشد. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ایم که چطور می‌توانیم با ازدواج کردن خوشبخت بشویم؟
  ازدواج سفر به دل عشق و همبستگی

متخصص روان‌شناسی بالینی با بیان این موضوع که ازدواج کردن خودش اصول دارد ابراز کرد: ازدواج اصولی، قطعاً بهترین ازدواج است که یک‌سری آیتم‌ها دارد که در ادامه یکی، یکی آیتم‌ها رو مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 
 جاوید ادامه داد: در ازدواج ما باید اول قبل از ازدواج ببینیم که اصلاً هدفمان از ازدواج کردن چیست؟ می‌خواهم ازدواج کنم که چه اتفاقی بیفتد؟ می‌خواهم که از یک سنی به بعد با یک نفر دیگر در کنار یک نفر دیگر زندگی کنم که خب چه اتفاقی برای من بیفتد؟
 

وی خاطرنشان کرد: هر فردی چه پسر چه دختر بایستی بایدها و نبایدهای را قبل از ازدواج را بلد باشد و تا زمانی که دو طرف الفبای رابطه را و مثلث عشق رو یاد نگرفتند نباید سمت ازدواج بروند.

 متخصص روان‌شناسی بالینی با طرح سؤال اینکه خب این اطلاعات و این آموزش‌ها را ما از کجا می‌توانیم بگیریم، اضافه کرد: با مراجعه‌کردن به یک متخصص در زمینه مشاوره‌های قبل از ازدواج، مشاوره قبل از ازدواج که قطعاً یکی از مهم‌ترین مشاوره‌ها در طول زندگی هر فرد است که متأسفانه خیلی از افراد آن را نادیده می‌گیرند و قبل از ازدواج به یک روان‌شناس مراجعه نمی‌کنند که به یک شناخت حداقلی و نسبی نسبت به یکدیگر برسند.

 جاوید افزود: خب در ازدواج یک سری نکات قبل از ازدواج را ما باید بدانیم که این است که اساساً خوشبختی برای ما چه معنی و مفهومی دارد؟ یا تا به حال ما اصلاً به این فکر کرده‌ایم که چه چیزهایی در زندگی می‌تواند ما را خوشبخت بکند؟

 ازدواج سفر به دل عشق و همبستگی

 وی در تعریف مفهوم کلمه خوشبختی بیان کرد: خود کلمه خوشبختی یک مفهوم انتزاعی در ذهن هر کسی شکل می‌دهد، یعنی اینکه دیدگاه هر کسی زاویه دید هر کسی نسبت به کلمه خوشبختی فرق دارد.
 

متخصص روان‌شناسی بالینی اظهار کرد: خب یک نفر خوشبختی را در زیبایی می‌بیند و یک نفر در پول‌دار بودن و خیلی چیزهای دیگر؛ بنابراین خوشبختی یک مفهوم انتزاعی دارد؛ یعنی برمی‌گردد به درک و فهم و شعور و تلاش فرد برای رسیدن به خواسته‌هایش.
 

جاوید در ادامه تأکید کرد: ازدواج حتماً باید هدفمند باشد، کلاً ازدواج هدفمند یعنی خوشبختی، یعنی آرامش، البته هدف از ازدواج هم می‌تواند رسیدن به همان خوشبختی باشد؛ اما اگر ما هدف و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم، مطمئناً بعد از ازدواج هم معجزه‌ای رخ نمی‌دهد.

 وی تصریح کرد: ولی این معجزه زمانی اتفاق میفتد که ما بدانیم هدفمان از تشکیل زندگی مشترک چیست؟ بدانیم که چرا می‌خواهیم مابقی عمرمان را در کنار شخصی زندگی کنیم که شاید یک جاهایی حتی برای ما یک‌سری محدودیت‌ها بگذارد.

 متخصص روان‌شناسی بالینی با بیان اینکه آشنایی قبل از ازدواج یکی از مباحث مهم آموزش ازدواج است، یادآور شد: یک ازدواج موفق ازدواجی است که شناخت نسبی نسبت به فرد پیدا کرده باشیم، اما خب خیلی‌ها به سادگی از کنار آن بدون اینکه به صحبت‌های قبل از ازدواج توجه داشته باشند و نتیجه کار مشخص بشوند، می‌گذرند و در نهایت مشخص است که این ازدواج آخر و عاقبت خوبی هم ندارد.
 
 جاوید انتخاب همسر را یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی هر فرد دانست و گفت: بدون شک معیار انتخاب همسر برای هر شخصی با شخص دیگر متفاوت است، با این حال هر فردی دوست دارد با فردی باهوش، زیبا، وفادار، جذاب و عاشق و مهربان ازدواج کند که این یک چیز کاملاً طبیعی است، اما اگر که ما یک مقدار منطقی‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که این تمام ماجرا نیست.
  ازدواج سفر به دل عشق و همبستگی

وی با تأکید بر اینکه معیارهای اصلی ازدواج ملاک‌های ظاهری نیست ادامه داد: در ازدواج این ملاک‌های زیبایی و پول‌دار بودن فرد ملاک نیست؛ بلکه از همه مهم‌تر این است که ما باید از ابعاد شخصیتی فرد را مورد توجه قرار بدیم و حتماً بررسی کنیم.

 متخصص روان‌شناسی بالینی افزود: باید فردی را که به عنوان همسر انتخاب می‌کنیم و اینکه بتوانیم سال‌های سال در کنارش زندگی کنیم، پس اصلاً نباید ساده از کنارش عبور کنیم، قطعاً هر فردی معیارهای خاص و متناسب با سبک سلیقه فرهنگ و خلق و خوی خودش را دارد؛ اما برخی از خصوصیات و معیارهای مهم وجود دارد که نشان می‌دهد این شخص نمی‌تواند همسر، پدر یا مادر خوبی در آینده باشد که ما نباید اینها را نادیده بگیریم.

 جاوید اختلافات فرهنگی در خانواده‌ها را یکی از منشأهای مهم اختلافات دانست و اضافه کرد: مورد بعدی اختلافات فرهنگی است که نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد، مسائل فرهنگی همانند پوشش، معاشرت‌های خانوادگی و دوستانه و مسائل دیگر می‌تواند منشأ اختلافات عمیق شود.
 

وی ادامه داد: باید درباره این مسئله مفصل و در چند جلسه در جلسات خواستگاری صحبت بشود، زیرا وقتی زندگی ما به عنوان یک زن و شوهر شروع می‌شود تازه حقیقت‌ها آشکار شده و تازه ما می‌بینیم که یک جاهایی یک تفاوت‌هایی وجود دارد که شاید در دوران نامزدی و عقد ما به آن توجه نکرده‌ایم.
 

متخصص روان‌شناسی بالینی وابستگی زوج به خانواده‌ها را از اشتباهات بزرگ بعد از ازدواج برشمرد و ابراز کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که زوج‌ها در سال‌های اول زندگی‌شان مرتکب می‌شوند این است که هنوز به خانواده‌هایشان وابسته هستند، خیلی از زوج‌ها بعد از ازدواج علت مراجعه‌شان دقیقاً به همین علت است که همسرشان هنوز از لحاظ روحی به پدر و مادرش وابسته است و قدرت تصمیم‌گیری ندارد.

 جاوید تأکید کرد: بنابراین وقتی ازدواج می‌کنیم باید مقداری از این وابستگی‌ها را کم کنیم، نه اینکه از بین ببریم؛ اما این وابستگی را مقداری کمتر کرده؛ زیرا یک زندگی و استقلال خاص خودمان را داریم.

 وی اختلافات بعد از ازدواج را یک مسئله عادی دانست و گفت: نکته بعد این است که وقتی ازدواج صورت می‌گیرد و به زیر یک سقف مشترک می‌رویم به مرور زمان متوجه یک سری تفاوت‌های جدید می‌شویم که ممکن است به تنش منجر شود؛ اما باید این نکته را توجه داشت که قرار نیست همیشه زندگی رمانتیک و عاشقانه‌ای داشته باشیم، این اختلافات در تمامی خانواده‌ها و زندگی‌های زناشویی وجود دارد؛ اما آن مدیریت و سیاست زندگی مشترک است که می‌طلبد چگونه بحث را مدیریت کرده تا به مسائل فیزیکی و مشاجره نرسد.

 متخصص روان‌شناسی بالینی در پایان مهم‌ترین مسئله ازدواج را آگاهی و شناخت طرفین دانست و توصیه کرد که افرادی که تصمیم به ازدواج دارند حتماً برای انتخاب آگاهانه و هدفمند، مشاوره‌های قبل از ازدواج را فراموش نکنند.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: ازدواج ، مشاوره ، وابستگی
نظرات بینندگان